Nástup do MŠ je náročný a pro dítě i rodiče je to velice důležité životní období, proto je zde desatero, které vám pomůže toto období lépe zvládnout:
- Mluvte s dítětem o tom, jaké to v MŠ je, co všechno bude dělat, že ho čeká spousta zážitků… Seznamte se s paní učitelkou.
- Na chvíle odloučení zvykejte dítě již v domácím prostředí. Potřebuje si vyzkoušet, že i když jej opouštíte, vždycky se vrátíte.
- Aby dítě chodilo do školky rádo, musí si k ní vybudovat kladný vztah. Nikdy mu MŠ prosím nevyhrožujte, vyhněte se výhrůžkám typu: „Když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne…“ Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky a ujistěte ho, že to zvládne; zvýšíte tak jeho sebevědomí.
- Veďte Vaše dítě k samostatnosti. Pomůžete mu zbavit se nejistoty a ono se pak bude cítit dobře. Procvičujte samostatnost zvláště v hygieně, v oblékání a během jídla. Současně ho ujistěte, že mu paní učitelka vždy ráda se vším pomůže.
- Promluvte si s paní učitelkou o možnostech postupné adaptace – první dny může dítě navštěvovat školku např. jen na dvě hodiny.
- Ranní loučení neprodlužujte. Pokud bude Vaše dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Nemějte strach, paní učitelka ho brzy uklidní a pomůže mu překonat stesk.
- Můžete dát dítěti s sebou něco důvěrného, co mu navodí kontakt s domovem. (např. oblíbenou plyšovou hračku, látkový kapesníček, který voní „maminkou“…)
- Plňte své sliby! Když řeknete, že přijdete po obědě, opravdu po obědě přijďte. Dítě je jinak nešťastné, ztrácí pocit bezpečí a důvěru a školku může vnímat negativně.
- Odměny za pobyt v MŠ způsobí, že dítě nepřijme nové prostředí přirozeným způsobem.
- Zamyslete se nad tím, jak nastávající situaci prožíváte Vy. Děti „mají radárky“, dokážou velmi citlivě poznat projevy obavy a strachu rodičů a silně emotivně reagují.
Co má dítě znát při vstupu do MŠ
Samostatně si obout boty
Poznat si svoje oblečení a ukládat na určené místo
Samostatně se oblékat a svlékat
Postupně se učit skládat svoje věci a udržovat ve svých věcech pořádek
Vydržet sedět při jídle u stolu
Samostatně se obsloužit, najíst se lžící, popřípadě příborem, pít ze skleničky
Zvládat základní hygienické návyky – umýt si ruce mýdlem, utřít se od ručníku, ovládat kohoutek v umývárně
Používat WC – včas dojít na WC, umět se samostatně utírat
Používat kapesník, samostatně se vysmrkat
Zvládnout chůzi po schodech
Dorozumět se s ostatními
Adaptaci dítěte na MŠ velmi ulehčuje partnerská spolupráce MŠ s rodinou.
MŠ je otevřená spolupráci.